[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1402 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 301-293 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا
مریم ضیغمی 1، سمیه سلطانی نژاد2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ، zeighami.m@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
چکیده:   (738 مشاهده)
مقدمه: آموزش و تربیت دانشجویان دکترای پرستاری از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا از آنها انتظار می‌رود به عنوان عاملی جهت پیشرفت علم پرستاری، مشاوران حرفه‌ای و محققان آینده پرستاری عمل نمایند. برای موفقیت هر چه بیشتر دوره دکتری پرستاری در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن، پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهره‌برداری از تجارب دانشگاههای موفق، امری ضروری است. در این پژوهش مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری دانشگاه پنسیلوانیا و ایران انجام شد.
روش کار: مطالعه توصیفی- تطبیقی حاضر در سال 1398 انجام شد. در این مطالعه تطبیق نظام آموزش پرستاری ایران در مقطع دکتری با دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا با استفاده از الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه، صورت گرفت.
یافته‌ها: برنامه هر دو دانشگاه بر‌اساس اصول برنامه‌ریزی استراتژیک دارای ارزش‌ها، رسالت و چشم انداز است. فلسفه دانشکده پرستاری پنسیلوانیا تفاوت‌های فرهنگی و قومیتی را لحاظ کرده‌است درحالی که در ایران به ارائه مراقبت‌های پرستاری با توجه به فرهنگ و قومیت‌های مختلف توجه نشده‌است. ارائه دروس در دانشگاه پنسیلوانیا به صورت حضوری و مجازی است. برنامه‌های آموزشی متنوع‌تر و تعدادی از واحدها اختیاری بوده و به تناسب نیاز دانشجو و عنوان رساله و توصیه استاد راهنما انتخاب می‌شود.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، پیشنهاد می‌‌گردد با در نظر گرفتن نقش و وظایف فارغ‌التحصیلان دوره دکترای پرستاری و نیازهای پیچیده و در حال تغییر جامعه، در محتوا، شیوه ارائه و ارزشیابی برنامه درسی این دوره، بازنگری‌ صورت گیرد. 

واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه درسی، پرستاری، ایران، پنسیلوانیا
متن کامل [PDF 638 kb]   (727 دریافت)    
نوع مطالعه : توصيفی و نظرسنجی | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1398/10/19 | پذیرش: 1400/10/24 | انتشار: 1402/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zeighami M, Soltani nejad S. Comparative Study of Nursing PhD Curriculum in Iran and Pennsylvania University of United States. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (3) :293-301
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2481-fa.html

ضیغمی مریم، سلطانی نژاد سمیه. بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (3) :293-301

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2481-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645