1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. اهواز. ایران 2- دانشگاه آزاد واحد اهواز ، arheidarie43@gmail.com 3- دانشگاه آزاد واحد اهواز
چکیده: (86 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای فرسودگی تحصیلی در رابطه بین اشتیاق تحصیلی و کمالگرایی با تعللورزی تحصیلیانجام شد. روش:مطالعهی حاضر توصیفی از نوع همبستگی است.جامعه آماری پژوهش حاضرکلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم شهرستان گچساران در سال تحصیلی 1400- 1399 بودند که از بین آنها 240 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کمالگرایی هیل و همکاران (۲۰۰۴)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، فریدل، پاریس(2004)، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران(1997) و پرسشنامه تعللورزی تحصیلی سولومون و راث بلوم(1984) استفاده شد. دادههای این پژوهش با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و روش تحلیل مسیر با نرم افزار آماری SPSS22 و Amos23 تحلیل شدند. یافتهها:نتایج نشان داد که که کمالگرایی دارای اثر مستقیم، غیرمستقیم و اثر کل مثبت ومعنادار بر تعللورزی تحصیلی است. از طرفی، اشتیاق تحصیلی با وجود عدم معناداری اثر مستقیم بر تعلورزی تحصیلی، دارای اثر غیرمستقیم و اثر کل منفی و معنادار بر تعللورزی تحصیلی است. علاوه براین، فرسودگی تحصیلی دارای اثر مثبت و معنادار بر تعللورزی تحصیلی است. نتیجهگیری:با توجه به نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت که فرسودگی تحصیلی نقش واسطهای کاملی در رابطهی بین متغیرهای اشتیاق تحصیلی و کمالگرایی با تعلل ورزی تحصیلی ایفاء می کند و مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است.
Mohammadi O A, Heydari A, Eftekhar Saadi Z, Joharifard R. Investigate the Mediating Role of Academic Burnout in the Relationship between Academic Engagement and Perfectionism with Academic Procrastination. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (1) :20-32 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3051-fa.html
محمدی امیدعلی، حیدری علیرضا، افتخاری صعادی زهرا، جوهری فرد رضا. بررسی نقش واسطه ای فرسودگی تحصیلی در رابطه بین اشتیاق تحصیلی و کمالگرایی با تعلل ورزی تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (1) :20-32