[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1403 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 32-20 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش واسطه ای فرسودگی تحصیلی در رابطه بین اشتیاق تحصیلی و کمالگرایی با تعلل ورزی تحصیلی
امیدعلی محمدی1 ، علیرضا حیدری 2، زهرا افتخاری صعادی3 ، رضا جوهری فرد3
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. اهواز. ایران
2- دانشگاه آزاد واحد اهواز ، arheidarie43@gmail.com
3- دانشگاه آزاد واحد اهواز
چکیده:   (86 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه­ای فرسودگی تحصیلی در رابطه بین اشتیاق تحصیلی و کمالگرایی با تعلل­ورزی تحصیلی انجام شد.
روش: مطالعه‌ی حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضرکلیه دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهرستان گچساران در سال تحصیلی 1400- 1399 بودند که از بین آنها 240 دانش‌آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه کمال‌گرایی هیل و همکاران (۲۰۰۴پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، فریدل، پاریس(2004)، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران(1997) و پرسشنامه تعلل­ورزی تحصیلی سولومون و راث بلوم(1984) استفاده شد. داده‌های این پژوهش با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون  و روش تحلیل مسیر با نرم افزار آماری SPSS22 و Amos23  تحلیل شدند.
یافته­ها:  نتایج نشان داد که که کمالگرایی دارای اثر مستقیم، غیرمستقیم و اثر کل مثبت ومعنادار بر تعلل­ورزی تحصیلی است. از طرفی، اشتیاق تحصیلی با وجود عدم معناداری اثر مستقیم بر تعل­ورزی تحصیلی، دارای اثر غیرمستقیم و اثر کل منفی و معنادار بر تعلل­ورزی تحصیلی است. علاوه براین، فرسودگی تحصیلی دارای اثر مثبت و معنادار بر تعلل­ورزی تحصیلی است.  
نتیجه­گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، می­توان گفت که فرسودگی تحصیلی نقش واسطه­ای کاملی در رابطه­ی بین متغیرهای اشتیاق تحصیلی و  کمالگرایی با تعلل ورزی تحصیلی ایفاء می کند و مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است.
 
واژه‌های کلیدی: کمالگرایی، اشتیاق تحصیلی، فرسودگی تحصیلی، تعلل ورزی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 723 kb]   (42 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1401/5/27 | پذیرش: 1401/9/27 | انتشار: 1403/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi O A, Heydari A, Eftekhar Saadi Z, Joharifard R. Investigate the Mediating Role of Academic Burnout in the Relationship between Academic Engagement and Perfectionism with Academic Procrastination. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (1) :20-32
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3051-fa.html

محمدی امیدعلی، حیدری علیرضا، افتخاری صعادی زهرا، جوهری فرد رضا. بررسی نقش واسطه ای فرسودگی تحصیلی در رابطه بین اشتیاق تحصیلی و کمالگرایی با تعلل ورزی تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (1) :20-32

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3051-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645