[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1403 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 105-92 برگشت به فهرست نسخه ها
انگیزش تحصیلی و ارتباط آن با کیفیت تجارب یادگیری و خودنظم‌دهی در دانشجویان پزشکی بیرجند
بتول اقبالی 1، کوثر صالحی ترابی ، ملیحه رام
1- ، b73.eghbali@gmail.com
چکیده:   (215 مشاهده)
مقدمه: موفقیت تحصیلی دانشجویان پزشکی به دلیل نقش مهمی که پس از دانش‌آموختگی در کیفیت نظام سلامت خواهند داشت، یکی از نگرانی‌های مهم نظام آموزش پزشکی است. در مطالعات انجام شده انگیزش تحصیلی، کیفیت تجارب یادگیری و خودنظم‌دهی به عنوان عوامل اثرگذار بر یادگیری (به طور مستقیم یا غیر مستقیم) معرفی شده‌اند. این مطالعه با هدف بررسی انگیزش تحصیلی و ارتباط آن با کیفیت تجارب یادگیری و خودنظم‌دهی دانشجویان پزشکی بیرجند طراحی و اجرا شده است.
روش کار: در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ مقطعی از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ که در سال 1400 انجام شد، 151 نفر از داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺰﺷﻜﻲ بیرجند ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ‌ﮔﻴﺮیﺗﺼﺎدﻓﻲ طبقه‌ای انتخاب و در مطالعه شرکت کردند. دادهﻫﺎ از ﻃﺮﻳﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ‌های اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ واﻟﺮﻧﺪ، ﻛﻴﻔﻴﺖ  ﺗﺠﺎرب ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻧﻴﻮﻣﻦ و ﺧﻮدﻧﻈﻢدﻫﻲ ﻫﺎﻧﮓ و اﻧﻞ به صورت مجازی  گردآوری شد. ﺳﭙﺲ اﻃﻼﻋﺎت به دست آمده ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن‌ﻫﺎی آماری ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.
نتایج: میانگین نمره انگیزش تحصیلی دانشجویان برابر با 24.95±135.66 بود که نشان دهنده انگیزش تحصیلی بسیار خوب در دانشجویان است. بین کیفیت ﺗﺠﺎربﻳﺎدﮔﻴﺮی با انگیزش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ راﺑﻄﻪ ای وجود نداﺷﺖ (p-value=0.765). بین انگیزش تحصیلی و خودنظم‌دهی همبستگی از نوع مثبت وجود داشت (p-value<0.05) که این همبستگی برابر با 0.47 بود. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از مدل رﮔﺮﺳﻴﻮن ﻧﺸﺎن داد که ﺧﻮد ﻧﻈﻢدﻫﻲ ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ ﻛﻨﻨﺪه اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ اﺳﺖ و قادر است حدود 23 درﺻﺪ از وارﻳﺎﻧﺲ اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ را با اﻳﻦ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺗﺒﻴﻴﻦ کند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، خودنظم‌دهی و مهارت های مربوط به آن باید بیشتر مورد توجه نظام آموزش پزشکی قرار گیرد. توصیه می‌شود مدرسان به استفاده از روش‌های تدریس مناسب در جهت افزایش انگیزش دانشجویان و آموزش مهارت‌های خودنظم‌دهی به ایشان توجه بیشتری داشته باشند.
 
واژه‌های کلیدی: انگیزش تحصیلی، کیفیت تجارب یادگیری، خود­نظم­ دهی
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1402/6/18 | پذیرش: 1402/7/5 | انتشار: 1403/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eghbali B, Salehi Torrabi K, Ram M. Academic motivation and its relationship with the Quality of Learning Experiences and Self-regulation in Birjand MD students. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (1) :92-105
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3204-fa.html

اقبالی بتول، صالحی ترابی کوثر، رام ملیحه. انگیزش تحصیلی و ارتباط آن با کیفیت تجارب یادگیری و خودنظم‌دهی در دانشجویان پزشکی بیرجند. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (1) :92-105

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3204-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645