[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 5 - ( آذر-دی 1393 ) ::
جلد 7 شماره 5 صفحات 299-293 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر تیپ‌های شخصیتی بر میزان مشارکت یادگیرندگان در سیستم مدیریت یادگیری مودل
اکبر مومنی‌راد 1، خدیجه علی‌آبادی2 ، مریم پورجمشیدی3
1- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، akbar856@gmail.com
2- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده:   (8524 مشاهده)

اهداف: در یادگیری الکترونیکی، افراد با تفاوت‌های فردی وارد محیط آموزشی می‌شوند، بنابراین در سنجش بازده‌های یادگیری نیز تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. این پژوهش با هدف بررسی میزان تاثیر تیپ‌های شخصیتی درون‌گرایی و برون‌گرایی بر میزان مشارکت یادگیرندگان در سیستم مدیریت یادگیری مودل انجام شد.

روش‌ها: این پژوهش به‌شیوه علی- مقایسه‌ای در سال 1392روی 86 نفر از دانشجویان ترم دوم حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در مقطع کارشناسی‌ارشد انجام شد. این افراد براساس جدول کرجسی و مورگان و به‌شیوه طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. این دانشجویان برای درس آشنایی با کامپیوتر در کنار جلسات حضوری خود، برخی تمرین‌ها را در فضای مجازی انجام دادند. برای پژوهش از دو ابزار پرسش‌نامه تیپ‌های شخصیتی آیزنک (درون‌گرایی، برون‌گرایی) و رابریک‌ها بهره گرفته شد. تحلیل داده‌ها به‌کمک نرم‌افزار SPSS 19 و با استفاده از آزمون‌های T مستقل و تحلیل واریانس دوراهه انجام گرفت.

یافته‌ها: بین میانگین نمرات دختران و پسران از نظر تیپ‌های شخصیتی درون‌گرا و برون‌گرا و همچنین از نظر میزان مشارکت، تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. اما میانگین نمرات مشارکت دانشجویان در دو تیپ شخصیتی برون‌گرا و درون‌گرا با یکدیگر تفاوت آماری معنی‌داری داشت. تاثیر تعامل دو متغیر تیپ شخصیتی و جنسیت نیز بر میزان مشارکت دانشجویان معنی‌دار نبود (0/05).

نتیجه‌گیری: در فضای یادگیری الکترونیکی، افراد درون‌گرا از میزان مشارکت بیشتری نسبت به افراد برون‌گرا برخوردار هستند. به‌عبارتی در یادگیری الکترونیکی، افراد درون‌گرا میزان مشارکت بیشتری در فعالیت‌ها و تعاملات دارند.

واژه‌های کلیدی: شخصیت، یادگیری، درون‌گرایی، برون‌گرایی
متن کامل [PDF 350 kb]   (1920 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1392/3/18 | پذیرش: 1392/5/26 | انتشار: 1393/8/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Momeni Rad A., Ali Abadi Kh., Pourjamshidi M.. Impact of Personality Types on the Rate of Participation of Learners in the Moodle Learning Management System. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (5) :293-299
URL: http://edcbmj.ir/article-1-445-fa.html

مومنی‌راد اکبر، علی‌آبادی خدیجه، پورجمشیدی مریم. تاثیر تیپ‌های شخصیتی بر میزان مشارکت یادگیرندگان در سیستم مدیریت یادگیری مودل. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (5) :293-299

URL: http://edcbmj.ir/article-1-445-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 5 - ( آذر-دی 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645