[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1393 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 56-51 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط مهارت‌های مطالعه و شیوه آمادگی برای امتحان در دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد
غلامعلی دهقانی 1، خلیل سلطان‌القرائی2
1- معاونت دانشجویی و فرهنگی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، Ali_1018@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (13209 مشاهده)

  اهداف: مهارت‌های مطالعه از عوامل تاثیرگذار بر موفقیت تحصیلی دانشجویان است. هدف این مطالعه بررسی وضعیت مهارت‌های مطالعه در دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد علوم پزشکی و ارتباط آن با نحوه آمادگی برای امتحان بود.

روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 122 نفر از دانشجویان سال دوم کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه مهارت‌های مطالعه شامل مشخصات جمعیت‌شناختی و 15 سئوال در طیف سه‌درجه‌ای لیکرت در خرده‌مهارت‌های "مدیریت وقت"، "تمرکز"، "یادداشت‌برداری کلاسی"، "توانایی خواندن" و "امتحان‌دادن" بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 18 و آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون ، T مستقل، تحلیل واریانس یک‌طرفه و تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: میانگین نمره کلی مهارت مطالعه دانشجویان 60/4±25/20 بود. بیشترین میانگین مربوط به حیطه یادداشت‌برداری (36/1±89/4) و کمترین آن مربوط به حیطه مدیریت وقت (48/1±66/2) بود. برتری نمرات دختران در خرده‌مهارت‌های یادداشت‌برداری (009/0=p) و توانایی خواندن (003/0=p) نسبت به پسران معنی‌دار بود. بین نمره کلی مهارت مطالعه و معدل کل دانشجویان در خرده مهارت‌های یادداشت‌برداری (006/0=P) و تمرکز (018/0=P) رابطه وجود داشت. بین نمره کلی مهارت مطالعه با وضعیت تاهل و همچنین سن دانشجویان، رابطه معنی‌داری مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری: 59% دانشجویان دانشگاه‌ علوم پزشکی تبریز دارای مهارت‌های مطالعه ضعیف و متوسط هستند. بیشترین ضعف در مدیریت زمان و بیشتریت توانایی در یادداشت‌برداری وجود دارد.

واژه‌های کلیدی: مهارت‌های مطالعه، آمادگی امتحان، دانشجویان، کارشناسی‌ارشد
متن کامل [PDF 420 kb]   (2825 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1392/6/31 | پذیرش: 1392/8/19 | انتشار: 1392/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani GH.A., Soltanalgharaei Kh.. Relationship of Study Skills and Exam Preparation Method in Master Students. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (1) :51-56
URL: http://edcbmj.ir/article-1-529-fa.html

دهقانی غلامعلی، سلطان‌القرائی خلیل. ارتباط مهارت‌های مطالعه و شیوه آمادگی برای امتحان در دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (1) :51-56

URL: http://edcbmj.ir/article-1-529-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645