[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1393 ) ::
جلد 7 شماره 6 صفحات 389-381 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر تدریس جامعه‌محور بر رضایت از تدریس و شناخت بهداشت محیط
فرح مادرشاهیان 1، محسن حسن آبادی2 ، سهیلا خزاعی3
1- گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، f_madarshahian@yahoo.com
2- گروه بهداشت عمومی و جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
3- گروه بهداشت نوزادان، وزارت بهداشت، تهران، ایران
چکیده:   (7147 مشاهده)
اهداف: تدریس جامعه‌محور می‌تواند موجب افزایش مهارت‌های دانشجویان علوم پزشکی در پیشگیری و کنترل بیماری‌ها شود، در حالی که تدریس سنتی دروس با کاهش مهارت‌های شغلی همراه است. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر آموزش جامعه‌محور بر رضایت از تدریس و شناخت بهداشت محیط در دانشجویان بود.
روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی، دانشجویان ترم پنجم رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به‌روش سرشماری در سال 1391 انتخاب شدند. این افراد برای تدریس درس بهداشت محیط به‌صورت جامعه‌محور و بحث گروهی به دو گروه 36نفری آزمون و شاهد تقسیم شدند. مداخله شامل تدریس مشکلات بهداشتی، پژوهش و آموزش پیشگیری بیماری‌های هپاتیت/ایدز و بروسلوز در مشاغل پرخطر بود. با دو پرسش‌نامه نمرات رضایت از تدریس، شناخت بهداشت محیط و علل محیطی بروسلوز/هپاتیت/ایدز مورد سنجش قرار گرفت. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 16 و آزمون‌های مجذور کای، T مستقل و T زوجی تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: پس از مداخله، میانگین نمره کل رضایت از تدریس (0/002>p)، شناخت بهداشت محیط (0/045>p) و علل محیطی بروسلوز/هپاتیت/ایدز (0/032>p) در گروه آزمون بیشتر از گروه شاهد بود.
نتیجه‌گیری: تدریس جامعه‌محور بهداشت محیط و طراحی و اجرای پیشگیری از بیماری‌ها در ارتقای رضایت و شناخت دانشجویان موثر است.
واژه‌های کلیدی: تدریس، بهداشت محیط، آموزش بهداشت، پزشکی
متن کامل [PDF 433 kb]   (1608 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
دریافت: 1393/7/1 | پذیرش: 1393/7/15 | انتشار: 1393/8/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Madarshahiyan F., Hassanabadi M., Khazaei S.. Effect of Community Oriented Teaching on Teaching Satisfaction and Environmental Health Knowledge. Educ Strategy Med Sci 2015; 7 (6) :381-389
URL: http://edcbmj.ir/article-1-712-fa.html

مادرشاهیان فرح، حسن آبادی محسن، خزاعی سهیلا. تاثیر تدریس جامعه‌محور بر رضایت از تدریس و شناخت بهداشت محیط. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (6) :381-389

URL: http://edcbmj.ir/article-1-712-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4645