[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1393 ) ::
جلد 7 شماره 6 صفحات 435-425 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی محیط یادگیری الکترونیکی مبتنی بر سه نظریه یادگیری؛ رفتارگرایی، شناخت‌گرایی و ساختن‌گرایی
احمدعلی فروغی ابری1 ، محمدحسین یارمحمدیان1 ، غلامرضا اصلانی 2
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روا‌ن‌شناسی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روا‌ن‌شناسی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، gh_aslani@yahoo.com
چکیده:   (14876 مشاهده)
 اهداف: طراحی مناسب محیط‌های یادگیری الکترونیکی باعث دست‌یابی به مزایا و قابلیت‌های یادگیری الکترونیکی می‌شود. از طرفی، طراحی آموزشی ارتباط تنگاتنگی با نظریه‌های یادگیری دارد. سه نظریه عمده یادگیری، نظریه‌های رفتارگرایی، شناخت‌گرایی و ساختن‌گرایی هستند. هدف این پژوهش، بررسی مدل‌های طراحی آموزشی موجود مبتنی بر سه نظریه یادگیری رفتارگرایی، شناخت‌گرایی و ساختن‌گرایی و ارایه الگویی تلفیقی برای طراحی موثر و کارآمد محیط‌های یادگیری الکترونیکی بود.
روش‌ها: در این مطالعه تلفیقی، به‌منظور تطبیق مدل‌های مبتنی بر سه نظریه یادگیری، از روش مطالعات تطبیقی ایساک کندل استفاده شد. جامعه مورد مطالعه در بخش تطبیق، الگوهای طراحی آموزشی بودند. ابزار نمونه‌گیری از مدل‌ها، پرسش‌نامه محقق‌ساخته حاوی 55 الگوی طراحی آموزشی و توضیحات ضمیمه مربوط به هر مدل بود که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 83/0 محاسبه شد. به‌منظور اعتباریابی مدل، از نظر متخصصان استفاده شد. ابزار اعتباریابی از مدل، پرسش‌نامه محقق‌ساخته بود که پایایی آن 91/0 محاسبه شد.
یافته‌ها: براساس تحلیل مدل‌های طراحی آموزشی انتخاب‌شده و فهرست ویژگی‌های هر گروه از مدل‌های رفتارگرایی، شناخت‌گرایی و ساختن‌گرایی در طراحی محیط‌های یادگیری الکترونیکی، مدل تلفیقی طراحی آموزشی حاوی 135 زیرمولفه و 12 مولفه اصلی شکل گرفت. در اعتباریابی از مدل نیز همه مولفه‌ها و زیرمولفه‌ها نمره‌ای بالاتر از متوسط داشتند.
نتیجه‌گیری: مدل مطلوب طراحی آموزشی محیط‌های یادگیری الکترونیکی براساس تلفیق ویژگی‌های سه نظریه رفتارگرایی، شناخت‌گرایی و ساختن‌گرایی دارای 12 مولفه اصلی است.
واژه‌های کلیدی: یادگیری، مدل‌های آموزشی، آموزش
متن کامل [PDF 444 kb]   (5054 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1393/7/24 | پذیرش: 1393/9/18 | انتشار: 1393/11/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Foroughi Abari A.A., Yarmohammadian M.H., Aslani Gh.R.. Designing an e-Learning Environment Based on Three Learning Theories Behaviorism, Cognitivism, and Constructivism. Educ Strategy Med Sci 2015; 7 (6) :425-435
URL: http://edcbmj.ir/article-1-726-fa.html

فروغی ابری احمدعلی، یارمحمدیان محمدحسین، اصلانی غلامرضا. طراحی محیط یادگیری الکترونیکی مبتنی بر سه نظریه یادگیری؛ رفتارگرایی، شناخت‌گرایی و ساختن‌گرایی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (6) :425-435

URL: http://edcbmj.ir/article-1-726-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4645