[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 170-165 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه راهبردهای مطالعه و یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی
زبیده بابایی شیروانی1 ، محبوبه فرامرزی 2، حبیب نادری3 ، ثریا خفری4
1- گروه بهداشت محیط، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
2- ، mahbob330@yahoo.com
3- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
4- گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
چکیده:   (9857 مشاهده)

 اهداف: کنکاش در مورد راهبرد‌های یادگیری و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی، منجر به حرکت در جهت یادگیری مطلوب می‌شود. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین راهبرد‌های یادگیری با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل بود.
ابزار و روش ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی که در سال 93-1392 در دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد، 199 نفر (90 پسر و 109 دختر) از دانشجویان رشته‌‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و پیراپزشکی به‌روش طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. داده‌ها با تکمیل پرسش‌نامه راهبرد‌های مطالعه و یادگیری استاندارد لاسی و میانگین معدل تحصیلی دانشجویان جمع‌آوری و با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز رگرسیون چندگانه، آزمون Tمستقل و آنووا با کمک نرم‌افزار SPSS 18 مورد آنالیز قرار گرفت.
یافته ها: میانگین تمامی زیرمولفه‌های اشتیاق، مهارت و خودنظم‌دهی در دختران به‌طور معنی‌داری از پسران بیشتر بود (05/0p<). تمامی مولفه‌های راهبرد‌های مطالعه به‌جز مهارت پردازش اطلاعات با پیشرفت تحصیلی دانشجویان ارتباط مثبت معنی‌دار داشتند. زیرمولفه‌های ایده اصلی (343/0=B)، پردازش اطلاعات (278/0=B) و راهبردهای آزمون (229/0=B) قوی‌ترین پیشگویی‌کننده مثبت پیشرفت تحصیلی بودند. همچنین این مدل، 7/24% واریانس معدل تحصیلی را پیش‌بینی کرد. دانشجویان با پیشرفت تحصیلی بالاتر نسبت به دانشجویان با پیشرفت تحصیلی پایین‌تر، در تمامی مولفه‌‌های راهبرد‌های یادگیری به‌جز مولفه پردازش اطلاعات، میانگین نمره بالاتری داشتند (05/0p<).
نتیجه‌گیری: راهبردهای مطالعه و یادگیری نقش زیادی در پیشگویی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارند.

واژه‌های کلیدی: راهبردهای مطالعه، یادگیری، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 484 kb]   (2452 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2924 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1393/9/12 | پذیرش: 1394/5/24 | انتشار: 1394/5/25
فهرست منابع
1. Ayers MS, Reder LM. A theoretical review of the misinformation effect: prediction from an activation-based memory model. Psychol Bull Rev. 1998;5(1):1-21. [Homepage]
2. Gordon WI, Linder RW, Harris BR. A factor analytic of the self-regulated learning inventory. ERICED 402334 Annual meeting of the America Educational Research. New York: NY; 1996. [File]
3. Muelas A, Navarro E. Learning strategies and academic achievement. Procedia–Soc Behav Sci. 2015;165:217-21. [Science Direct]
4. Weinstein CE, Husman J, Dierking DR. Self-regulation interventions with a focus on learning strategies. In: Boekaerts M, Pintrich PR, Zeidner M. Handbook of self-regulation. New York: Academic Press; 2000. [Homepage]
5. Hosseini Shahidi L, Atarodi A, Moghimian M. The survey of using learning strategies rate in students. Q Horiz Med Sci. 2006;11(1):53-60. [Persian] [Homepage]
6. Abazari A, Rigi T. Study Habits and Skills of Students in Zahedan University of Medical Sciences, Iran. Health Info Manag. 2013;9(6):848-61. [Persian] [File]
7. Graunke SS, Woosley SA. An Exploration of the Factors that affects the academic success of college sophomores. Coll Stud J. 2005;39(2):1-5. [Homepage]
8. Kauffman DF. Self-regulated learning in web- based environments: Instructional tools designed to facilitated cognitive strategy use, metacognitive processing, and motivational beliefs. J Educ Comput Res. 2004;30(1-2): 139-61. [Homepage]
9. Salehi M, Enaiati T. Learning and study strategies inventory and its relationship with students’ academic achievement. Mod Thought Educ Sci. 2009;4(3):63-81. [Persian] [File]
10. Haghani F, Khadivzadeh T. The effect of a learning and study skills workshop on talented students’ learning and study strategies in Isfahan university of medical sciences. Iran J Med Educ. 1388;9(1):31-40. [Persian] [Homepage]
11. Loret JE. Learning styles and strategies for academic achievement of the students of the university Peru \\ [File]
12. Broadbent J, Poon WL. Self-regulated learning strategies & academic achievement in online higher education learning environments: A systematic review. Internet High Educ. 2015;27:1-13. [Science Direct]
13. Tejedor-Tejedor FJ, Gonzalez Salvador G, Garcia Senoral MM. Estrategias atencionales Y rendimiento academico en estudiantes de secundaria. Rev Latinoam de Psicol. 2008;40(1):123-32. [Spanish] [File]
14. Khadivzadeh T, Saif AA, Valae N. The relationship of students’ study strategies with their personal characteristics and academic background. Iran J Med Educ. 2004;4(2):53-61. [Persian] [Homepage]
15. Donker AS, de Boer H, Kostons D, Dignath van EwiJk CC, van der Werfa MPC. Effectiveness of learning strategy instruction on academic performance: A meta- analysis. Educ Res Rev. 2014;11:1-26. [Science Direct]
16. Kim S, Hur Y, Park H. The correlation between achievement goals, learning Strategies, and motivation in medical students. Korean J Med Educ. 2014;26(1):19-24. [PubMed]
17. Schutz CM, Gallagher ML, Tepe RE. Differences in learning and study strategies inventory scores between chiropractic students with lower and higher grade point averages. J Chiropr Educ. 2011;25(1): 5-10. [PubMed]
18. Courtney W, Mark S. Do study strategies predict academic performance in medical school?. Med Educ. 2011;45(7):696-703. [Homepage]
19. Ruffing S, Wach FS, Spinath FM, Brünken R, Karbach J. Learning strategies and general cognitive ability as predictors of gender- specific academic achievement. Front Psychol. 2015;19(6):1238-45. [PubMed]
20. Areepattamannil S. Are learning strategies linked to academic performance among adolescents in two states in india? A tobit regression analysis. J Gen Psychol. 2014:141(4):408-24. [PubMed]
21. Miñano Pérez P, Castejón Costa JL, Gilar Corbí R. Anexplanatory model of academic achievement based on aptitudes,gol orientations, self-concept and learning strategies. Span J psychol. 2012;15(1):48-60. [PubMed]
22. Valizadeh L, Fathi Azar E, Zamanzadeh V. The relationship between learning characteristics and academic achievement in nursing and midwifery students. Iran J Med Educ. 2008;7(2):443-9. [Persian] [Homepage]
23. Serin O, Serin NB, Sahinc FS. Factors affecting the learning and studying strategies, and locus of control of the trainee teachers. Proced-Soc Behav Sci. 2009;1(1):1127-36. [Science Direct]
24. Cheraghi F, Shamsaei F, Shaikholsalmi F, Hasantehrani T. Relationship between self-efficacy and learning and study strategies in nursing and midwifery students of Hamedan university of medical sciences. Iran J Med Educ. 2013;13(4):331-40. [Persian] [Homepage]
25. Khorsandi F, Kamkar M, Malekpour M. Relation of five basic factors of personality and self-regulated of learning approach among Isfahan girls and boys high school students in academic year 1386-87. New Educ Approach. 2010;5(2):41-64. [Persian] [Homepage]
26. Rezaei A, Saif A. The role of motivational beliefs, learning strategies and gender in academic performance. J Educ. 2005;21(4):43-85. [Persian] [Homepage]
27. Ghajarzadeh M, Adili-aghdam F. Learning styles of medical residents of different disciplines in Tehran University of Medical Sciences. Razi J Med Sci. 2012;19 (94):28-32. [Persian] [Homepage]
28. Lujan HL, Dicarbo SE. First year medical students prefer multiple learning styles. Adv Physiol Educ. 2006;30(1):13-6. [PubMed]
29. Niemiec RP, Sikorski C, Walberg HJ. Learner-control effects: A review of reviews and a meta-analysis. J Educ Comput Res. 1996;15(2):193-203. [Homepage]
30. Prus J, Hatcher L, Martin H, Grabiel C. The learning and study strategies inventory (LASSI) as a predictor of first-year college academic success. J Freshm Year Exp. 1995;7(2):7-26. [Homepage]
31. Cano F. An in- depth analysis of the learning and study strategies inventory (LASSI). Educ Psychol Meas. 2006;66(6):1023-38. [Homepage]
32. Loomis KD. Learning styles and asynchronous learning: Comparning the LASSI model to class performance. J Asynchronous Learn Netw. 2000;4(1);23-32. [File]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babaei Shirvani Z, Faramarzi M, Naderi H, Fakhri S. Relationship between Studying and Learning Strategies and Academic Performances in Medical Sciences Students. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (3) :165-170
URL: http://edcbmj.ir/article-1-746-fa.html

بابایی شیروانی زبیده، فرامرزی محبوبه، نادری حبیب، خفری ثریا. رابطه راهبردهای مطالعه و یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (3) :165-170

URL: http://edcbmj.ir/article-1-746-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4652