[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( مهر-آبان 1394 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 237-231 برگشت به فهرست نسخه ها
سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان یک نظام آموزش از دور؛ مطالعه موردی
محسن کشاورز 1، مهران فرج اللهی2 ، محمدرضا سرمدی2 ، بهمن زندی3
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، keshavarz_mohsen@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3- گروه زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (7948 مشاهده)

اهداف: آموزش از راه دور یکی از روش‌های نوین آموزش در عصر اطلاعات محسوب می‌شود. برخورداری از مهارت‌های سواد اطلاعاتی در محیط‌های آموزش از راه دور، مهم‌تر از آموزش مرسوم است، زیرا به افراد کمک می‌کند تا از اطلاعات به‌طور موثر استفاده کنند و به‌دنبال جست‌وجو، ارزش‌یابی و تولید اطلاعات باشند. هدف این پژوهش، بررسی سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان آموزش از دور دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران بود.

ابزار و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- پیمایشی، 181 دانشجوی کارشناسی‌ارشد آموزش از دور دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 94-1393 با روش طبقه‌ای متناسب انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه سواد اطلاعاتی بر مبنای استانداردهای پنج‌گانه انجمن کتابخانه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 18 و شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی (T استودنت تک‌گروهی) انجام شد.

یافته‌ها: مولفه‌های تعیین ماهیت اطلاعات و درک موارد حقوقی و اقتصادی اطلاعات در وضعیت نامطلوب، مولفه‌های دسترسی موثر به اطلاعات و ارزیابی نقادانه اطلاعات در سطح نسبتاً مطلوب و مولفه کاربرد هدفمند اطلاعات در سطح مطلوب قرار داشت (05/0p<). همچنین اختلاف میانگین کل مهارت‌های سواد اطلاعاتی دانشجویان آموزش از دور دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نیز معنی‌دار بود (05/0p<) و در سطح نسبتاً مطلوب ارزیابی شد.

نتیجه‌گیری: مهارت‌های سواد اطلاعاتی دانشجویان آموزش از دور دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در سطح نسبتاً مطلوب قرار دارد.

واژه‌های کلیدی: سواد اطلاعاتی، دانشجویان، آموزش از دور
متن کامل [PDF 434 kb]   (2182 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (4481 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1394/5/20 | پذیرش: 1394/6/18 | انتشار: 1394/6/18
فهرست منابع
1. Andretta S. From prescribed reading to the excitement or the burden of choice: Information literacy: Foundation of e-learning. Aslib J Inf Manag. 2007;57(2):181-90. [DOI]
2. Bangert-Drowns R. The word processor as an instructional tool: A meta-analysis of word processing in writing instruction. Rev Educ Res. 1993;63(1):69-93. [Homepage]
3. Bawden D. Information and digital literacies: A review of concepts. J Doc. 2006;57(2):218-59. [DOI]
4. Corrall S. Information literacy strategy development in higher education: An exploratory study. Int J Inf Manag. 2008;28(1):26-37. [Science Direct]
5. Gonzalez-Rodriguez D, Kostakis V. Information literacy and peer-to-peer infrastructures: An autopoietic perspective. Telemat Inform. 2015;32(4):586-93. [Science Direct]
6. Navsaria D, Sanders LM. Early literacy promotion in the digital age. Pediatr Clin N Am. 2015;62(5):1273-95. [Science Direct]
7. Raeis AR, Bahrami S, Yousefi M. Relationship between information literacy and creativity: A study of students at the Isfahan University of Medical Sciences. Mater Soc Med. 2013;25(1):28-31. [PubMed]
8. Sharif Moghaddam H, Malekian Fard E. Information literacy in distance education universities in Iran: A case study of ‎ Payame Noor University. Int J Inf Sci Manag. 2014;12(1):65-76. [Homepage]
9. Buchanan L, Luck D, Jones T. Integrating information literacy into the virtual university: A course model. Libr Trends. 2002;51(2):144-66. [Homepage]
10. Sun P. Information literacy in higher education in China. Libr Trends. 2002;51(2):210-7. [Homepage]
11. Alinejad M, Sarmadi MR, Zandi B ,Shobeiri M. Level of information literacy and its role in e-learning of university students. Res Inf Sci Public Libr. 2011;17(2):371-37. [Persian] [Homepage]
12. Maughan PD. Assessing information literacy among undergraduates: A discussion of the literature and the university of California-Berkeley assessment experience. Coll Res Libr. 2001;62(1):71-85. [Homepage]
13. Ozgen E, Baron R. Social sources of information in opportunity recognition: Effects of mentors, industry networks, and professional forums. J Bus Ventur. 2007;22(2):174-92. [Science Direct]
14. Puzziferro M. Online Technologies self-regulated and self-regulated learning as predictors of final grade and satisfaction in college-level online courses. Am J Distance Educ. 2008;22:72-89. [File]
15. Powell C, Prior J, Case-Smith J. Information literacy skills of occupational therapy graduates: A survey of learning outcomes. J Med Libr Assoc. 2003;91(4):468-77. [PubMed]
16. Van de Vord R. Distance students and online research: Promoting information literacy through media literacy. Internet High Educ. 2010;13(3):170-75. [Science Direct]
17. Julien H, Barker S. How high-school students find and evaluate scientific information: A basis for information literacy skills development. Libr Inf Sci Res. 2009;31(1):12-7. [Science Direct]
18. Abdollahi M, Jowkar A. Study of the state of public librarian’s information literacy in Fars province. Res Inf Sci Public Libr. 2015;20(4):771-87. [Persian] [Homepage]
19. Soleymani MR. Investigating the relationship between information literacy and academic performance among students. J Educ Health Promot. 2014;3:95. [PubMed]
20. Qasemi AH, Dayani MH, Davarpanah MR, Shabani Varaki B. Normalizing the \\\\ [Homepage]
21. Feast V. Integration of information literacy skills into business courses. Ref Serv Rev. 2007;31(1):87-95. [DOI]
22. Catalano A. The effect of a situated learning environment in a distance education information literacy course. J Acad Libr. 2015;41(5):653–9. [Science Direct]
23. Flaspohler M. Information literacy program assessment: One small collage takes the big plunge. Ref Serv Rev. 2003;31(2):129-40. [DOI]
24. Pandpazir M, Cheshmeh-Sohrabi M. A survey on information literacy of higher education students in Kermanshah university of medical sciences. Res Inf Sci Pub Libr. 2010;16(2):115-37. [Persian] [Homepage]
25. Azami Z, Salehiniya H. A survey of information literacy among students of faculty of management and information science in Tehran university of medical sciences in 2014. Iran J Med Educ. 2014;14(7):633-40. [Persian] [Homepage]
26. Ashrafi-rizi H, Ramezani A, Koupaei HA, Kazempour Z. The amount of media and information literacy among Isfahan university of medical sciences’ students using Iranian media and information literacy questionnaire (IMILQ). Acta Inf Med. 2014;22(6):393-7. [PubMed]
27. Ghasemi AH. Model of developing information literacy for Iranian ministry of higher education (MSRT). Iran J Inf Process Manag. 2012;27(2):345-68.[Persian] [Homepage]
28. Mahdian MJ, Shahbazi SH. Barriers and challenges, taking advantage of new technologies in the field of information literacy from the perspective of faculty member. Proced Soc Behav Sci. 2012;69:2092-5. [Science Direct]
29. Mirzasafi A, Rajaeipour S, Jamshidiyan A. The Relationship between Information Literacy and Entrepreneurship Capabilities among Isfahan University Graduate Students. Libr Inf Sci. 2011;53(1):58-72. [Persian] [Homepage]
30. Hazrati H, Zarea Gavgani V, Ghorbanian N, Rahmatvand N, Vahedi L. Determining information literacy competency of faculty members in using medical information resources. Res Dev Med Educ. 2014;3(1):49-52. [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshavarz M, Farajollahi M, Sarmadi MR, Zandi B. Students’ Information Literacy Level in a Distance Educational System A case study. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (4) :231-237
URL: http://edcbmj.ir/article-1-854-fa.html

کشاورز محسن، فرج اللهی مهران، سرمدی محمدرضا، زندی بهمن. سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان یک نظام آموزش از دور؛ مطالعه موردی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (4) :231-237

URL: http://edcbmj.ir/article-1-854-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( مهر-آبان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645