[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 5 - ( آذر-دی 1402 ) ::
جلد 16 شماره 5 صفحات 479-471 برگشت به فهرست نسخه ها
راهبردهای اساتید در فرآیند تغییر برنامه درسی قصد شده در اجرا
نادره دواتگر بدیع1 ، یوسف ادیب 2، بهنام طالبی3 ، زرین دانشور3
1- دانشگاه آزاد
2- دانشگاه تبریز ، yousef_adib@yahoo.com
3- دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
چکیده:   (545 مشاهده)
مقدمه: برنامه درسی در آموزشعالی مدت طولانی است بر اساس سازمان‌دهی در سطح متمرکز اجرا می‌شود. این پژوهش باهدف آشکارسازی راهبردهای اساتید در فرآیند تغییر برنامه درسی در اجرا با رویکرد نظریه‌ی دادهبنیاد انجام‌یافته است.
روش‌ها: با شیوه نمونه گیری هدفمند با 20 نفر از اعضای هیئت‌علمی ذیصلاح مصاحبه شد. سپس افرادی را انتخاب نمودند که طبقات موردنظر را توسعه دهند؛ بنابراین نمونه‌گیری نظری در پیش گرفته شد. برای کفایت حجم نمونه از منطق اشباع نظری داده‌ها استفاده گردید. ابزار مورداستفاده، مصاحبه فردی از نوع نیمه ساختاریافته و یادداشت‌های عرصه بود. برای تعیین اعتبار داده‌ها، از ثبت مصاحبه‌ها و تأیید توصیف‌های نهایی توسط شرکت‌کنندگان و تکنیک زاویه‌بندی استفاده گردید. متن مصاحبه‌ها پس از تایپ به نرم‌افزار MAXQDA 2020 منتقل شد. کدگذاری بر اساس مدل پارادایم اشتراوس و کوربین (2008) شامل سه مرحله (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) بوده است.
یافته‌ها: راهبردها: شامل اجرای نیمه سازگارانه (ایجاد ارتباط، پویش نظام‌مند ، فعالیت‌های انعطاف‌پذیر، لحاظ کردن وضعیت شخصی دانشجو و استراتژی سازگاری با محیط)، اجرای آزاد (سهولت دسترسی به امکانات، نوآوری در نظام‌دانشگاهی، استفاده از نوآوری در آموزش و به‌روزرسانی برنامه درسی)، اجرای وفادارانه (ایجاد اعتماد اساتید و مقاومت اساتید در آموزش) و اجرای ناقص (نگرش برخی از اساتید در آموزش و ترمیم ساخت شناختی) بوده است.
نتیجه‌گیری: مفهوم ایجاد تغییر در برنامه درسی قصدشده به مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، باورها و نیازهای روانی تربیتی، دشواری‌ها، عوامل و اصولی مربوط می‌شود که اگر به‌درستی مشخص شوند می‌توانند ما را دررسیدن به پاسخ‌های مناسبی رهنمون سازند.
واژه‌های کلیدی: راهبردها، تغییر، برنامه درسی آموزش‌عالی، نظریه داده‌بنیاد
متن کامل [PDF 684 kb]   (237 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1401/9/7 | پذیرش: 1402/2/24 | انتشار: 1402/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davatgar Badie N, Adib Y, Talebi B, Daneshvar Z. Strategies faculty members in the process of changing the intended curriculum in implementation. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (5) :471-479
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3088-fa.html

دواتگر بدیع نادره، ادیب یوسف، طالبی بهنام، دانشور زرین. راهبردهای اساتید در فرآیند تغییر برنامه درسی قصد شده در اجرا. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (5) :471-479

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3088-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 5 - ( آذر-دی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645