1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران ، ali.dehghani2000@gmail.com 2- گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران 3- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
چکیده: (13183 مشاهده)
اهداف: رشد و توسعه هر جامعه متاثر از نیروی آموزشدیده آن جامعه بوده و شناسایی فاکتورهای موثر در رضایتمندی تحصیلی و فراهمکردن آنها، گامی به سوی توسعه پایدار است. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر رضایتمندی تحصیلی از دیدگاه دانشجویان انجام گرفت.
روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی با مشارکت 315 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم بهصورت سرشماری در سال 1391 انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته 44سئوالی بود که رضایتمندی تحصیلی را در شش بُعد فردی، آموزشی، اخلاقی، مدیریتی، رفاهی و شغلی بررسی مینمود. آنالیز اطلاعات با استفاده از نرمافزار SPSS 16 و آمار توصیفی انجام شد.
یافتهها: مهمترین متغیرهای مرتبط با رضایتمندی تحصیلی از دیدگاه دانشجویان به ترتیب شامل استفاده از کادر آموزشی مجرب برای ارایه دروس، القای اعتمادبهنفس توسط اساتید و مسئولان و ارتباط مناسب همراه با احترام متقابل بین دانشجویان با اساتید بود . کمترین عوامل موثر در رضایتمندی تحصیلی نیز به ترتیب شامل برگزاری کلاسها در نوبت صبح، شیوه تدریس سخنرانی و ایجاد انگیزه و علاقه کافی توسط اساتید در دانشجویان بود . ابعاد اخلاقی و روانشناختی، مهمترین عامل مرتبط با رضایتمندی تحصیلی از دیدگاه دانشجویان شناخته شد.
نتیجهگیری: استفاده از کادر آموزشی مجرب برای ارایه دروس، القای اعتمادبهنفس توسط اساتید و مسئولان و ارتباط مناسب همراه با احترام متقابل بین دانشجویان با اساتید، مهمترین عوامل تاثیرگذار در رضایتمندی تحصیلی از دیدگاه دانشجویان هستند. همچنین بُعد اخلاقی و روانشناختی،مهمترین بُعد موثر در رضایتمندی تحصیلی است.
Dehghani A., Baharlou R., Ben Razi Ghabesh A., Farokh Abadi F., Zarei Z., Mahboudi L.. Effecting Factors on Academic Satisfaction Viewpoint of Jahrom University of Medical Sciences Students. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (3) :147-154 URL: http://edcbmj.ir/article-1-516-fa.html
دهقانی علی، بهارلو رسول، بنراضی غابش آرمیتا، فرخآبادی فروغ، زارعی زهرا، مهبودی لیلا. عوامل موثر بر رضایتمندی تحصیلی؛ دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (3) :147-154