:: دوره 17، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1403 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 73-57 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی بسته‌ی آموزشی کارکردهای اجرایی سرد برانگیزش تحصیلی دانش آموزان عادی پایه ششم ابتدایی
رحیم بدری گرگری 1، اسکندر فتحی آذر2 ، حسن صبوری مقدم2 ، تورج هاشمی2 ، نجمه آزادفر2
1- دانشگاه تبریز ، badri_rahim@yahoo.com
2- دانشگاه تبریز
چکیده:   (113 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی بسته‏ی آموزشی کارکردهای اجرایی سرد بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان عادی پایه ی ششم ابتدایی انجام شد.
روش کار: پژوهش به روش نیمه‏ آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونه پژوهش شامل دو کلاس پایه ششم از دو مدرسه ابتدایی دخترانه شهر تبریزدر سال تحصیلی 98-1397 بود که با روش خوشه ای چند مرحله‏ای  انتخاب و به طور تصادفی دردو گروه آزمایش وکنترل قرار گرفت. گروه آزمایش 16جلسه‏ی آموزش کارکردهای اجرایی سرد را گذراند. داده‏های بدست آمده از پرسشنامه انگیزش تحصیلی درمرحله پیش آزمون و پس آزمون، با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.  
یافته ها : نتایج نشان داد که بسته آموزشی کارکردهای اجرایی سرد بطور معناداری انگیزش تحصیلی را بهبود بخشید و باعث افزایش معنادار انگیزش تحصیلی بیرونی و درونی و کاهش معنادار بی انگیزگی تحصیلی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد(001/0>p).  
نتیجه ‏گیری: با توجه به نتایج، اثربخشی بسته‏ی آموزشی کارکردهای اجرایی سرد بر انگیزش تحصیلی درونی ، بیرونی و بی انگیزگی دانش آموزان عادی پایه ششم ابتدایی تایید شد. بنابراین این بسته آموزشی جهت آموزش به دانش آموزان پایه ششم ابتدایی پیشنهاد می‏شود.
 
واژه‌های کلیدی: کارکردهای اجرایی، کارکردهای اجرایی سرد، انگیزش تحصیلی، انگیزش تحصیلی درونی، انگیزش تحصیلی بیرونی، بی‌انگیزیگی تحصیلی
متن کامل [PDF 605 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1399/4/5 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1403/1/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها