بررسی اثربخشی بستهی آموزشی کارکردهای اجرایی سرد برانگیزش تحصیلی دانش آموزان عادی پایه ششم ابتدایی
|
رحیم بدری گرگری 1، اسکندر فتحی آذر2 ، حسن صبوری مقدم2 ، تورج هاشمی2 ، نجمه آزادفر2 |
1- دانشگاه تبریز ، badri_rahim@yahoo.com 2- دانشگاه تبریز |
|
چکیده: (113 مشاهده) |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی بستهی آموزشی کارکردهای اجرایی سرد بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان عادی پایه ی ششم ابتدایی انجام شد.
روش کار: پژوهش به روش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونه پژوهش شامل دو کلاس پایه ششم از دو مدرسه ابتدایی دخترانه شهر تبریزدر سال تحصیلی 98-1397 بود که با روش خوشه ای چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی دردو گروه آزمایش وکنترل قرار گرفت. گروه آزمایش 16جلسهی آموزش کارکردهای اجرایی سرد را گذراند. دادههای بدست آمده از پرسشنامه انگیزش تحصیلی درمرحله پیش آزمون و پس آزمون، با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها : نتایج نشان داد که بسته آموزشی کارکردهای اجرایی سرد بطور معناداری انگیزش تحصیلی را بهبود بخشید و باعث افزایش معنادار انگیزش تحصیلی بیرونی و درونی و کاهش معنادار بی انگیزگی تحصیلی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد(001/0>p).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج، اثربخشی بستهی آموزشی کارکردهای اجرایی سرد بر انگیزش تحصیلی درونی ، بیرونی و بی انگیزگی دانش آموزان عادی پایه ششم ابتدایی تایید شد. بنابراین این بسته آموزشی جهت آموزش به دانش آموزان پایه ششم ابتدایی پیشنهاد میشود.
|
|
واژههای کلیدی: کارکردهای اجرایی، کارکردهای اجرایی سرد، انگیزش تحصیلی، انگیزش تحصیلی درونی، انگیزش تحصیلی بیرونی، بیانگیزیگی تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 605 kb]
(37 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سایر موضوعات دریافت: 1399/4/5 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1403/1/10
|
|
|
|