رابطه سطح تحمل ابهام دانشجویان کامپیوتر با سطح نمرات دروس برنامهنویسی آنها
|
مجید سعیدی مبارکه 1، علیرضا احمدپور2 |
1- گروه کامپیوتر، دانشکده مهندسی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، ایران ، msaidim@yahoo.com 2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد مبارکه، دانشگاه پیام نور، مبارکه، ایران |
|
چکیده: (14017 مشاهده) |
اهداف: از آنجایی که برنامهنویسی از مهمترین دروس رشته کامپیوتر است، برای راهنمایی بهتر دانشجویان و انتخاب روش مناسبتر تدریس، مدرسان باید بدانند که کدام یک از تواناییهای ذهنی دانشجو تاثیر بیشتری بر یادگیری این دروس دارد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه نمرات دروس برنامهنویسی دانشجویان با سطح تحمل ابهام آنها انجام شد. روشها: این پژوهش همبستگی در سال 1391 در 520 دانشجوی ورودی سالهای 1387 تا 1389 رشته کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه انجام شد. 200 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. از آزمون تحمل ابهام احمدپور برای اندازهگیری سطح تحمل ابهام دانشجویان استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک نرمافزار SPSS 12 و با استفاده از روشهای آمار توصیفی، همبستگی پیرسون، آزمون T مستقل و آزمون مجذور کای انجام شد. یافتهها: نمرات سطح تحمل ابهام دانشجویان دختر بهطور معنیداری کمتر از دانشجویان پسر بود (017/0=p). بین نمرات سطح تحمل ابهام دانشجویان و مقطع تحصیلی آنها رابطه معنیداری وجود نداشت (05/0 p). بین نمرات دروس برنامهنویسی و سطح تحمل ابهام دانشجویان، رابطه مثبت معنیداری وجود داشت (05/0>p). نتیجهگیری: سطح تحمل ابهام دانشجویان بر نمرات دروس برنامهنویسی آنها موثر است. |
|
واژههای کلیدی: تحمل ابهام، برنامهنویسی کامپیوتر، دروس برنامهنویسی |
|
متن کامل [PDF 252 kb]
(3903 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1391/3/31 | پذیرش: 1392/1/26 | انتشار: 1392/1/26
|
|
|
|