راهبردهای اساتید در فرآیند تغییر برنامه درسی قصد شده در اجرا
|
نادره دواتگر بدیع1 ، یوسف ادیب 2، بهنام طالبی3 ، زرین دانشور3 |
1- دانشگاه آزاد 2- دانشگاه تبریز ، yousef_adib@yahoo.com 3- دانشگاه آزاد اسلامی تبریز |
|
چکیده: (580 مشاهده) |
مقدمه: برنامه درسی در آموزشعالی مدت طولانی است بر اساس سازماندهی در سطح متمرکز اجرا میشود. این پژوهش باهدف آشکارسازی راهبردهای اساتید در فرآیند تغییر برنامه درسی در اجرا با رویکرد نظریهی دادهبنیاد انجامیافته است.
روشها: با شیوه نمونه گیری هدفمند با 20 نفر از اعضای هیئتعلمی ذیصلاح مصاحبه شد. سپس افرادی را انتخاب نمودند که طبقات موردنظر را توسعه دهند؛ بنابراین نمونهگیری نظری در پیش گرفته شد. برای کفایت حجم نمونه از منطق اشباع نظری دادهها استفاده گردید. ابزار مورداستفاده، مصاحبه فردی از نوع نیمه ساختاریافته و یادداشتهای عرصه بود. برای تعیین اعتبار دادهها، از ثبت مصاحبهها و تأیید توصیفهای نهایی توسط شرکتکنندگان و تکنیک زاویهبندی استفاده گردید. متن مصاحبهها پس از تایپ به نرمافزار MAXQDA 2020 منتقل شد. کدگذاری بر اساس مدل پارادایم اشتراوس و کوربین (2008) شامل سه مرحله (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) بوده است.
یافتهها: راهبردها: شامل اجرای نیمه سازگارانه (ایجاد ارتباط، پویش نظاممند ، فعالیتهای انعطافپذیر، لحاظ کردن وضعیت شخصی دانشجو و استراتژی سازگاری با محیط)، اجرای آزاد (سهولت دسترسی به امکانات، نوآوری در نظامدانشگاهی، استفاده از نوآوری در آموزش و بهروزرسانی برنامه درسی)، اجرای وفادارانه (ایجاد اعتماد اساتید و مقاومت اساتید در آموزش) و اجرای ناقص (نگرش برخی از اساتید در آموزش و ترمیم ساخت شناختی) بوده است.
نتیجهگیری: مفهوم ایجاد تغییر در برنامه درسی قصدشده به مجموعهای از ویژگیها، باورها و نیازهای روانی تربیتی، دشواریها، عوامل و اصولی مربوط میشود که اگر بهدرستی مشخص شوند میتوانند ما را دررسیدن به پاسخهای مناسبی رهنمون سازند. |
|
واژههای کلیدی: راهبردها، تغییر، برنامه درسی آموزشعالی، نظریه دادهبنیاد |
|
متن کامل [PDF 684 kb]
(269 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی |
موضوع مقاله:
سایر موضوعات دریافت: 1401/9/7 | پذیرش: 1402/2/24 | انتشار: 1402/9/10
|
|
|
|