:: دوره 8، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1394 ) ::
جلد 8 شماره 6 صفحات 27-21 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه رضایتمندی دانشجویان از تدریس فیزیولوژی به روش سنتی و تلفیقی
زکیه کشاورزی1 ، هادی اکبری2 ، سعید فروزانیان 3، الهام شریفیان4
1- گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
2- گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3- گروه پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران ، saeedfor20.1393@gmail.com
4- گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
چکیده:   (7842 مشاهده)

اهداف: روش‌های مختلف آموزشی در افزایش کیفیت آموزشی و رضایت‌مندی دانشجویان، نقش مهمی ایفا می‌کنند. در سال‌های اخیر، آموزش پزشکی دستخوش تغییرات زیادی شده و روش‌های جدید آموزشی متنوعی ابداع شده است. هدف این مطالعه، مقایسه رضایت‌مندی دانشجویان پزشکی از تدریس درس فیزیولوژی به شیوه‌های سنتی و تلفیقی بود.

ابزار و روش‌ها: این پژوهش توصیفی- تحلیلی روی 50 دانشجوی پزشکی ترم چهار دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در سال 1394 انجام شد که به‌صورت تصادفی و بر حسب دردسترس‌بودن انتخاب شدند. ابزار پژوهش، دو پرسش‌نامه محقق‌‌ساخته بود که پایایی و روایی آنها مورد تایید قرار گرفت. پرسش‌نامه شماره یک بعد از تدریس مباحث کلیه و غدد به‌شیوه سخنرانی سنتی و تلفیقی و پرسش‌نامه شماره 2 صرفاً بعد از تدریس به‌شیوه‌ تلفیقی توسط دانشجویان تکمیل شد. داده‌ها توسط آزمون آماری T وابسته و به‌کمک نرم‌افزار SPSS 16 آنالیز شدند.

یافته‌ها: میانگین نمره رضایت دانشجویان از تدریس به‌روش سنتی (48/3±80/24) بیشتر از روش تلفیقی (03/4±30/22) بود (0001/0p<). در روش تلفیقی، اکثریت دانشجویان در خصوص بیان داستان‌هایی از زندگی روزمره (76%)، نحوه نشستن سر کلاس (48%)، نسبت‌دادن نقش‌های سلولی به دانشجویان (60%)، نمایش فیلم و انیمیشن (76%)، استفاده از مولاژ (84%) و اعضای واقعی بدن حیوانات (72%) در حین تدریس و بیان موارد بالینی در افزایش انگیزه یادگیری (76%)، نظر موافق و کاملاً موافق داشتند.

نتیجه‌گیری: رضایت مطلوب دانشجویان از روش سخنرانی به‌شیوه سنتی در فهم مطالب و استقبال آنها از شیوه‌های نوین و فعال یادگیری در امر تدریس، نشان‌دهنده اثربخشی و کارآیی روش سنتی و لزوم ارتقای آن با روش‌های تلفیقی است. 

واژه‌های کلیدی: فیزیولوژی، روش‌های تدریس، مدل‌های آموزشی، یادگیری
متن کامل [PDF 435 kb]   (2887 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3803 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
دریافت: 1394/8/20 | پذیرش: 1394/10/28 | انتشار: 1395/1/18


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها